top of page

Połóg - jak go przetrwać? Poradnik dla młodych mam... i ich bliskich


Teraz, kiedy na świecie pojawiło się Twoje dziecko, oprócz ogromnego szczęścia wypełnia cię także... ogromne zmęczenie. I to zupełnie naturalna rzecz! Nie ważne, czy przez poród siłami natury, czy poprzez operacyjne przyjście na świat, dziecko potrafi zupełnie wyczerpać wszystkie wewnętrzne baterie kobiety. Połóg, to okres 6 tygodni, kiedy po porodzie młoda mama próbuje odzyskać formę sprzed czasu ciąży. Więcej o tym oraz o ewentualnych trudnościach czekających całą nowo powiększoną rodzinę w dalszej części artykułu.

 


 

Połóg można podzielić na 3 etapy:

  1. do 1 doby po porodzie - połóg bezpośredni

  2. do 1 tygodnia - połóg wczesny

  3. od 2-6 tygodni - połóg późny

 

Co zauważy młoda mama w okresie połogu?

  • Krwawienie - zaczyna się zaraz po porodzie niezależnie od formy porodu. Oznacza ono, że macica kobiety się oczyszcza. W tym okresie zalecana jest dokładna higiena, celem uniknięcia zakażenia. Wymiana podpasek powinna być częstsza niż 4 godziny (tampony są mocno odradzane).

  • Obkurczanie się macicy - macica zmniejsza swoją wagę z około 1,5 kg do 50 gramów, która jest standardową wagą macicy. Wpływ na sprawne obkurczanie się macicy mają hormony, w tym oksytocyna. Proces może być bolesny, szczególnie w pierwszych dniach.

  • Baby blues - opisywane już wcześniej dokładniej w poście na blogu - zapraszam do sprawdzenia

  • Laktacja - temat poruszany dokładniej w poście na blogu - zapraszam do lektury

  • Obkurczanie się pochwy - pochwa powraca do swojego pierwotnego stanu po około 3 tygodniach.

  • Gojenie się ran poporodowych, w tym ran krocza lub rany po cesarskim cięciu - ból krocza jest następstwem rozciągnięcia, nacięcia lub pęknięcia, który powinien minąć w ciągu kilku dni po porodzie. W gojeniu pomoże zachowanie prawidłowej higieny oraz przewiewu miejsc intymnych. Rana po cesarskim cięciu wymaga od młodej mamy większej uwagi. Ważna jest między innymi:

    1. suchość, czystość rany (dezynfekcja 2-3 razy w ciągu dnia)

    2. przewiewna i luźna odzież - bez ucisku na ranę

    3. ograniczenie dotykania rany - tylko czyste ręce podczas pielęgnacji

 


 

Pamiętaj aby ...


To bardzo wykańczający okres dla młodej mamy, ważne aby pamiętać o odpoczynku i regeneracji sił podczas snu kiedy tylko istnieje taka możliwość. Nie rezygnuj z aktywności fizycznej i zdrowej diety - to one pozwolą szybciej powrócić Ci do formy. Jeśli czujesz się przytłoczona i zmęczona, nie bój się prosić o pomoc, Twój powrót do sił okaże się szybszy jeśli nie będziesz się przemęczać. Najważniejsze, to po prosu danie sobie czasu na powrót do pełni sił, bez poczucia presji czasu.

 

Co powinno Cię zaniepokoić?


Kończąc ten post, chcę wymienić kilka niepokojących sygnałów. Jeśli poczujesz:

  1. silny ból podbrzusza lub pleców, w tym ciągnięcie szwów i rany,

  2. dreszcze i gorączkę,

  3. znaczne nasilenie krwawienia i/lub nieprzyjemny zapach wydzieliny z pochwy,

  4. nagły zanik odchodów połogowych,

PILNIE zgłoś się do swojego lekarza celem konsultacji i oceny stanu zdrowia. Ważna jest pilna interwencja w razie zaburzenia jakiegokolwiek procesu gojenia się i powrotu do formy.


Jeżeli Twój połóg przebiega bez żadnych komplikacji, skonsultuj się ze swoim lekarzem po okresie 6 tygodni. Wszystkie młode mamy zachęcamy do umówienia konsultacji w naszej Klinice, zapraszamy do kontaktu z naszą Rejestracją. Zarezerwowanie wizyty jest także możliwe przez aplikację MyDr - dostępnej o każdej porze dnia i nocy.

 


 

29 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Laktacja

bottom of page