top of page

Kwas askorbinowy - co powinieneś o nim wiedzieć?

Kwas askorbinowy, potocznie nazywany witaminą C od lat uważany za niezbędny składnik do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Skontroluj swoją wiedzę na jego temat!


#kwasaskorbinowy #witaminaC #zdrowie #suplementy #dieta


Dzisiaj szybko przypomnimy sobie dlaczego witamina C jest niezbędnym składnikiem diety, a także gdzie znaleźć jej najwięcej i dlaczego zarówno jej nadmiar jak i niedobór może okazać się niebezpieczny!

Zacznijmy może od obalenia stereotypu utartego w głowach większości ludzi, iż największym źródłem kwasu askorbinowego są cytryny czy pomarańcze. Oczywiście jest go w nich całkiem sporo jednak prawdziwą kopalnią tego mikroelementu jest np.: dzika róża, papryka czerwona, kompletnie nie pomarańczowe - brokuły i brukselki, oraz czarna porzeczka. Ważne do wymienienia z warzyw pozostają - szpinak czy jarmuż, z owoców truskawki oraz ananasy.

A czy Ty znasz więcej przykładów owoców i warzyw zawierających bohatera dzisiejszego artykułu? ;)


Witamina C i jej rola w organizmie


Oczywiście lista zadań witaminy C jest całkiem długa, jednak dzisiaj chciałabym skupić się na jej 4 wybranych rolach.

  • Witamina C reguluje produkcję kolagenu w organizmie człowieka.

  • Bierze udział we wzmacnianiu i uszczelnianiu naczyń krwionośnych.

  • Dzięki witaminie C spowalniane są procesy starzenia się skóry.

  • Przyspiesza gojenie się ran.


"(...) Mniejsze, większe, średnie, wszystko jedno, proporcje są umowne a granice zatarte. (...)" cytując A. Sapkowskiego - czyli o zbalansowaniu diety.


We wszystkim trzeba znać umiar! Nie inaczej jest w balansowaniu odpowiednią ilością składników odżywczych w naszej diecie i rozważnym suplementowaniu witamin, makro- i mikroskładników, jeśli już na takie się decydujemy.

Dalej przedstawię kilka objawów świadczących o ewentualnych brakach w diecie, a także co możemy zaobserwować, w momencie przedawkowania Witaminy C.

  1. Obniżenie odporności, szybkie męczenie się, bóle mięśni i stawów - brzmi jak przeziębienie? Oczywiście, te objawy mogą o nim świadczyć, jednak może być to także objaw niedoboru witaminy C. Trudności w gojeniu ran, czy krwawiące dziąsła także możemy zaliczyć do symptomów alarmujących.

  2. Ból brzucha, nudności czy nawet wymioty, ogólnie opisujące zaburzenia żołądkowo-jelitowe mogą być efektem przedawkowania witaminy C, chociaż jest to dość trudne, z bardzo prostego powodu. Substancja ta należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, dlatego wydalana jest wraz z moczem i potem, a nie magazynowana w organizmie.


Dawkowanie witaminy C waha się w zależności od wieku oraz płci, są także osoby o jej zwiększonym zapotrzebowaniu, jak na przykład osoby z nadciśnieniem tętniczym, osoby pod duża presją i znajdujące się w dużym stresie, kobiety w ciąży i karmiące, nałogowi palacze, pacjenci z zaburzeniami jelitowymi, osoby przyjmujące antykoncepcję hormonalną.

O wszystkie zalecenia oraz dawkowanie zawsze warto zapytać swojego lekarza rodzinnego lub w przypadku kobiet także lekarza ginekologa.

Po więcej informacji i spersonalizowanych porad medycznych na ten i inne tematy zapraszamy do Kliniki Kiełbasińscy.



9 wyświetleń0 komentarzy
bottom of page